Unde e cel mai bine sa te promovezi online in 2022

 Topul eficientei canalelor de publicitate

 

Unde facem reclama eficienta – Actualizare 2021

“Daca as avea sase ore pentru a taia un pom, primele patru le-as petrece ascutind toporul.”― Abraham Lincoln

podium canale promovare online – Clasament anual facut de SEOmark.ro –

Raportul Beneficii / Cost – Cel mai important aspect al unei reclame

“La pomul laudat nu te duci cu sacul”

Poti face un clasament in functie de muuulti factori. Majoritatea clasamentelor sunt in functie de marime efectiva sau cifre totale. Nu asta vrem sa facem. Scopul acestui clasament nu e sa aratam unde se duc marjotiatea banilor de publicitate online din Romania, ci care sunt cele mai eficiente modalitati de reclama.

Modalitatile de promovare, nu doar cele online, sunt un fel de joc in suma nula: Castiga mult doar primii sau cei mai eficienti. Restul doar supravietuiesc… sau nici macar atat.

Altfel spus, nu exista nicio modalitate de promovare intrinsec si absolut eficienta. Nu exista nicio modalitate de a te promova, care garantat va functiona si care iti va aduce multi bani.

Atunci cand apare o modalitate de promovare foarte eficienta unii vor castiga foarte mult. Se va duce zvonul ca e o modalitate super banoasa si vor veni si altii… multi altii. Si, ca orice produs unde aglomeratia (cererea) creste, pretul creste. Si, cand pretul creste, rentabilitatea scade.

Promovare Online – Clasament 2021

Top realizat de SEOmark.ro in functie de raportul cost/beneficiu si marimea audientei potentiale

Modalitatea #1 de promovare online – Youtube si video marketing

Nu pentru orice, nu pentru oricine – insa  raport maxim munca / efect

Youtube

Dupa 2 ani pe pozitia 2 (2018 si 2019) in sfarsit, promovarea online prin Youtube trece pe nr.1 in clasamentul nostru si devanseaza canalul de promovare care a dominat topul nostru in ultimii 2 ani (vezi mai jos care, e pe #2)

De ce e Youtube pe 1? Nu e cea mai targetata modalitate de promovare, inplica ceva munca.

Simplu:

Pe Youtube, POTI obtine rezultate mai spectaculoase decat in ORICE alt canal, presupunand un volum similar de investitii.

Nu spun ca e e usor. Trebuie sa ai mesaj bun, audienta buna si produsul potrivit. Nu e pentru oricine si orice.

Youtube si video in general este o mare oportunitate care inca nu e asa populara in Romania. In ultimii ani a crescut insa, inca e departe de a deveni o modalitate principala, consistenta si constanta de promovare.

Insa, anul acesta – 2020 Youtube a primit un Mega Boost neasteptat – Criza Covid19. O gramada de afaceri – din lipsa de clienti si cautand sa faca CEVA si-au lansat canale de Youtube, au facut videoconferinte online de acasa, etc…

Si ghici ce: au castigat audienta si daca produsele sunt ok – clienti.

Vreau sa fac o precizare – YouTube si video in general nu e intotdeauna o modalitate foarte eficienta de vanzare directa. Nu e ca vezi un videoclip, dupa care simti o nevoie irezistibila sa scoti bani din cont.

Ce se intampla insa e ca daca vezi un video ok – devi interesat de acel produs/acea firma. Studiezi ce incearca sa spuna persoana respectiva, ajungi sa il cunosti, capeti mai multa incredere si IN TIMP devii potential client.

Este ceea ce se cheama VIDEO MARKETING – care a intrat in forta in Romania abia anul asta – odata cu criza. Si sunt convins ca nu va merge decat in sus de aici.

In esenta sunt cateva modalitati prin care te poti promova prin Youtube si video in general.

 

1. Sa folosesti Youtube din display Ads de la Google. Adica sa afisezi reclame acolo.

Cea mai putin eficienta Modalitate din toate posibile. Ai reach mare – poti ajunge la multi oameni la un cost relativ mic. Nu prea poti targeta. Cred ca e o modalitate utila doar pentru jucatorii MARI cu bugete pe masura, care vor ca toata lumea sa auda de produsul lor. Si in felul asta, poate functiona eficient.

Exista insa 2 probleme:

• Nu poti targeta foarte precis

• Daca reclama nu devine virala, modalitata de promovare NU este grozav de eficienta. Iar sansa de viralizare e ffffffff mica.

In Romania Youtube este multa muzica, (multa de slaba calitate) faze comice, in general si ele de slaba calitate, jocuri, de multe ori cu limbaj vulgar, entertainemnt de la unii vloggeri si cam atat… In esenta in Romania, Youtube este un fel de televizor cu emisiuni de divertisment semi low level.

Nu spun ca nu exista exceptii – sunt – dar sunt.. exceptii nu generalitate.

Asta face ca singurele produse care pot fi promovate eficient sa fie DOAR produsele de masa. Haine, un pic de electrocasnice, telefoane, ofertele generale ale firmelor foarte mari si cam atat…

In Romania LIPSESC canalele tematice cu audiente mari.

Din fericire, recuperam rapid. In 2020 – mai ales in perioada crizei – foarte multe companii au ales sa faca pasul spre online. Multe se vor cerne, multi vor creste, multi noi vor aparea. Si aici e oportunitatea REALA de promovare care este:

 

2. Sa folosesti Youtube/Video Marketing ca modalitate de crestere a autoritatii pentru clientii/lead-urile pe care le AI DEJA sau sa atragi persoane noi cu potential interes

Oportunitatea mare nu este inca de vanzare directa. Se poate, dar nu aici e valoarea maxima care poate fi obtinuta.

Ideea e sa atragi oameni, sa ii faci sa te cunoasca, sa afle de tine, de produsele tale, dupa care eventual sa cupmere.

Pot spune din experienta personala ca in prezent, este o modalitate FOARTE eficienta de a creste rata de conversie si de a da un plus de autoritate business-ului tau.

Noi avem in fiecare joi cursuri gratuite de marketing online live pe youtube – https://www.youtube.com/c/SeomarkRo/live

Este o modalitate care ne-a adus MULTE beneficii la un cost aproape zero. Nu am investit inca in echipament specializat (este in to do pentru 2020).

Practic, orice profesionist, din orice domeniu de activitate poate face video (live sau nu) prin care sa prezinte lucruri utile despre ce face el. Nu se va sparge la tine teava cu clienti noi DAR, vei castiga autoritate in randul abonatilor tai si vei avea o rata de conversie mai mare. In final DA, vei avea mai multi clienti, dar nu direct, nu imediat si nu foarte usor de masurat.

Asta este in 2020 cea mai eficienta modalitate de a beneficia de Youtube si video in general. Si sunt 100% convins ca modalitatea asta de promovare va creste exponential in anii urmatori pentru ca daca nu vrei neaparat un echipament profesionist, costurile sunt APROAPE ZERO.

Ca si raport Cost/Beneficiu e imbatabil la momentul actual. Nu e inca ceva mai buna modalitate de vanzare directa dar creste.

 

3. Sa faci parteneriate cu Youtuberi – vloggeri – care au o audienta mare si care acopera produsele pe care le vinzi tu.

Adica, Advertising CU endorsment. Si doar pe canale tematice.

Anticipez ca este modalitatea de promovare pe Youtube cu cel mai mare potential de crestere in 2020

Noi – SEOmark.ro – am inceput sa identificam si sa clasam astfel de vloggeri. Personal cred ca oportunitatea mare NU este pe zonele de media/entertainment ci pe canalele specializate. Endorsment-ul NU prea are valoare reala decat daca vine de la un specialist nu de la un entertainer.

De exemplu, am contactat un vlogger cu un canal specializat pe zona auto – testa masini si piese de masini. Canalul are peste 50 mii followers. L-am intrebat care este tariful lui pentru un material promotional pentru clienti. A raspuns ca nu stie, ca pana acum nu l-a mai contactat nimeni pentru asa ceva.

ASTA numesc eu potential major. Platesti putin – pentru ca NU exista cerere – si primesti mult – si endorsment si public targetat. De asta Youtube e pe #1

Modalitatea #2 de Promovarea Online – FACEBOOK

Cea mai buna daca e sa luam in calcul TOATE aspectele

promovare pe facebook

Dupa 2 ani pe pozitia #1, Facebook ajunge in topul nostru pe locul 2.

Facebook, in prezent, ofera o combinatie unica si aproape imbatabila de pret & audienta mare & targetare eficienta. Poti sa te promovezi la mai toata Romania sau poti sa iti definesti o audienta foarte targetata si nisata. Depinde ce vrei si ce stii sa faci.

Nu mai e pe locul #1 pentru ca YouTube ofera sanse mai mari sa “dai lovitura” cu o investitie mica. Daca vrei insa un drum eficient si batatorit – go Facebook.

Noutati in 2020 pentru promovarea online pe Facebook

Desi a ramas in continuare una dintre cele mai eficiente modalitati de promovare online, Facebook nu a ramas pe loc.

In 2019 Robotii de Chat au aparut, insa, inca nu au intrat in zona mainstream.

Sper sa creasca mai mult in 2020, insa, sincer, s-au faultat singuri. Si Robotii si Facebook.

Ati auzit de Roboti de Chat? Poate chiar i-ati testat sau ati interactionat cu ei.

Costul promovarii – ne place sau nu – este in crestere pe termen lung (criza va avea un efect temporar maxim 1-2 ani cred). Asta inseamna ca firmele vor fi fortate sa obtina mai mult cu aceiasi bani. Adica, reclame mai eficiente. Nu mai este foarte eficient sa pui o poza cu un text si sa astepti ca DOAR cine e interesat sa te contacteze. Va cam trebui sa mergi TU peste clienti. Adica sa iesi in intampinarea nevoii lor. Adica, sa ii intrebi ce vor, cum ii poti ajuta, etc…

Gandeste-te la un magazin offline la care vanzatorul vine la tine si te intreaba ce vrei, vs un magazin unde nu te baga nimeni in seama.

Poti face asta manual, dar la un cost mult mai mare. Cel mai bine e sa ai un robot care pre-filtreaza traficul, ofera CEVA informatii si doar dupa ce robotul e depasit, sa intervina operatorul uman.

Cam cum e la serviciul clienti de la companiile de telefonie mobila (Vodafone, Orange, etc…).

In marketing se spune ca abordezi oameni aflati intr-o etapa incipienta a tunelului de marketing.

Am incercat si noi aceasta modalitate de promovare. In 2019 a fost insa o mare dezamagire. De ce? Datorita update-urilor Groaznic de frecvente si a modificarilor non stop.

S-a intamplat cam in felul urmator: Faceai campania > mergea un pic (1-2 saptamani) > Facebook sau Interfata robotului schimba ceva > campania nu mai mergea > ore pierdute pe diagnostic & reparatii > pleca in sfarsit > de la capat > ….

Costul generat de update-urile mult prea frecvente a facut ca pentru noi, aceste campanii sa nu fie viabile. Vad aici un mare potential, dar, trebuie sa se mai rodeze un pic sistemul si sa devina mai stabil. Poate in 2020 , poate in 2021…

 

Instagram – Un facebook mai cool?

Next gen Facebook.

In ultimii ani Instagram a crescut mult. Publicul pe care a crescut insa nu e chiar cel mai comercial. Ca trend, cred ca Instagram va depasi Facebook in cativa ani, dar, nu cred ca mai devreme de 3-4.

Pentru unele zone DA – e mai eficient, insa nu overall.  Mai ales pentru produse care se bazeaza pentru vizualuri sau pentru tineri. Haine Cool, bijuterii, evenimente pentru tineri, etc…

 

Mai e Facebook Gratuit?

Tot ce am scris mai sus se refera la promovarea in Facebook prin intermediul reclamelor platite. Totusi, Facebook este gratuit. Se poate sa te promovezi si asa?

Teoretic da, practic e util doar daca esti foarte foarte mic.

Natural postarile unei pagini ajung in medie la 1% din urmaritori. Si asta nu inseamna ca acei utilizatori interactioneaza cu postarea. Doar trece prin fata lor si … cam atat.

Adica, in momentul de fata Facebook natural, neplatit e de 2-4 ori mai putin eficient decat email-ul, care si ala e aproape gratuit (exista alternative MULT mai ieftine la MailChimp).

Poti face insa ceva: sa iti promovezi gratuit postarile pe grupuri de Facebook. Te ajuta. Facem si noi asta – exista cateva unelte care semi-automatizeaza procesul. Insa, cel mult obtii undeva intre 3 si 8000 vizualizari si cateva zeci de click-uri per postare. Metoda NU e infinit scalabila pentru ca intervine Facebook si te limiteaza (nu vei mai putea posta ceva timp daca intinzi coarda).

In plus, traficul din grupuri e MULT mai slab calitativ decat cel dintr-o audienta optimizata. As echivala undeva la 30% eficienta fata de un trafic calitativ.

DECI, promovarea pe grupuri e oarecum echivalenta a unei promovari de 2-3 dolari / postare. Nu mai mult. Pentru o afacere foarte mica poate fi cat de cat eficient. Ajungi la echivalentul unui buget de promovare de 50-200 dolari pe luna. Cam atat.

Evident, ca pentru o firma mare, suma asta e o picatura in ocean si nu are rost sa se complice cu asa ceva.

Facebook este in prezent STRICT PAY TO PLAY – insa, cred ca e cel mai eficient pay to play in 2019.

 

SEO

Modalitatea #3 de Promovare Online – Optimizarea Site-ului (SEO)

Foarte eficeint dar mai riscant, mai dificil si mai greu de inteles

Optimizarea SEO este o modalitate de promovare care a crescut MULT in ultimii ani. A crescut pentru ca dpdv. cost/beneficii e o modalitate foarte eficienta. Are insa si destule dezavantaje, motiv pentru care nu e mai sus.

In 2018 modalitatea era pe #5 – acum e pe #3. In realitate, nu SEO a crescut spectaculos ci Adwords (fostul loc 3) a scazut puternic. SEO este doar o alternativa – mai eficienta – a Google Adwords care beneficiaza “conjunctural” de decaderea altui canal de marketing.

SEO are insa cateva probleme mari.

Dintre toate modalitatile de promovare, cred ca e in prezent cea mai prost inteleasa si cea unde exista o diferenta FOARTE MARE intre perceptie si realitate.

Altfel spus, marea majoritate a celor care vor SEO nu inteleg ce inseamna, ce implica, cat de mult costa cu adevarat si care sunt riscurile.

Totusi, piata a crescut mult. In principal pe “spinarea” celor care inteleg ce e, si care sunt dispusi sa plateasca pentru SEO ok.

Un alt factor pentru care modalitatea de promovare nu e mai sus este ca e una dintre cele mai incete modalitati de promovare daca ne raportam la aparitia rezultatelor si recuperarea sumelor investite.

Riscuri si perceptii gresite in SEO

Trebuie sa abordez subiectiul.

 

Perceptia Gresita despre SEO

INCA, cea mai intalnita perceptie este ca SEO inseamna sa setezi niste meta chestii prin pagini, sa pui niste cuvinte pe undeva si sa instalezi plugin-uri de seo daca ai WordPress.

Asta e SEO la nivelul anului 2003-2004. Atunci cand Google nu era capabil sa inteleaga mare lucru dintr-o pagina si avea nevoie sa ii spui tu cateva cuvinte cheie.

In 2020 situatia s-a schimbat MAJOR. Daca doar setezi niste meta “chestii” si iti instalezi niste plugin-uri de seo NU OBTII NICI UN REZULTAT.

Partea buna e ca nu pierzi mult timp sa faci asta.

In ultima instanta, google e o competitie. Daca tu aloci 10 minute sa optimizezi o pagina, si concurentii tai pot aloca 10 minute sa optimizeze pagina aia. Insa, exista doar o singura pozitie 1 in Google dupa un cuvant cheie. Daca toate site-urile au pus cuvantul ala in meta (ma rog…), pe care sa il puna google pe primul loc? Chiar si in Romania, ca sa fii in prima pagina a Google pe cuvinte cheie PROFITABILE necesita multa munca si investitie – pentru ca efectiv trebuie sa ii “dai jos” pe cei care sunt deja acolo.

 

Exista 3 directii principale pentru seo in prezent

  • Optimizarea textului si relevanta – aici intra si acel seo tehnic cu setarea cuvintelor. E insa doar o MICA particica din tot ce se face.
  • Optimizarea experientei utilizatorului – MARE CRESTERE incepand din 2016 – Google acum aloca o MARE parte a algoritmului in incercarea de a determina cat de satisfacut a fost utlizatorul de un site.
  • Promovare si autoritate – efectiv promovarea site-ului prin construirea de link-uri si nu numai.

Riscurile legate de SEO

Se trag in principal din lipsa de intelegere a ce e exact seo si diferenta MARE dintre asteptari si realitate.

SEO bun COSTA. Si costul total ii surprinde pe marea majoritate a clientilor. Costa mult pentru ca implica munca multa. Asta e adevarul.

In esenta, seo este o lupta pentru primele 10 rezultate din prima pagina a Google. Daca acolo ai jucatori foarte mari (gen Emag) crezi ca e ieftin sa ii depasesti?

Insa, evident cine nu intelege cu adevarat, crede ca vrei sa ii dai teapa. Si evident, cauta mai ieftin. Si intotdeauna exista si mai ieftin.

PROBLEMA in seo e ca mai ieftin poate fi real riscant.

EXISTA conceptul de penalizare din partea Google. Adica Google efectiv penalizeaza anumite site-uri pentru ca incearca sa triseze.

Si exista si rezultate MULT sub asteptari. Nu esti efectiv penalizat DAR, dai niste bani, nu foarte multi, dar nu obtii nimic. E un risc.

In prezent, sunt MULTE firme de SEO – o mica jungla – si evident multe din serviciile oferite sunt “mediocre” ca sa nu spun altfel. Efectele reale sunt zero (in cazul bun) fie link-uri de foarte proasta calitate care in final duc la penalizarea site-ului (cazul cel mai rau). In cel mai bun caz nu fac nimic.

Daca va intereseaza mai multe despre SEO va recomand:

Si pentru ca suntem o companie in principal de SEO, putem fi suspectati de subiectivism. Mai jos cateva resurse de la cei mai renumiti specialisti din domeniu.

Concluzii despre promovarea prin Optimizarea Site-ului pentru Google (SEO)

Ca si concluzie – SEO este o modalitate excelenta de promovare in 2019 si va creste si in anii urmatori. In special pentru ca atrage trafic foarte specializat si valoros din Google, pentru ca in Romania optimizarea site-urilor e slaba rau fata de ce e in afara si pentru ca DACA e facut ok, raportul calitate/rezultate e bun.

Totusi, nu e mai sus pentru ca e mai dificil, mai greu de inteles si NU e cea mai buna varianta pentru cine nu intelege in ce se baga sau are asteptari gresite. Plus ca nu functioneaza pe termen scurt.

Optimizarea ok a unui site nu e un sprint – e un maraton care presupune un plan pe termen lung si investitii. Daca nu o faci calumea, nu castigi nimic – doar pierzi bani.

Modalitatea #4 de Promovare Online – Retentie prin Email si push Notifications

Oldie but still goldie

Email Marketing

Sunt convins ca asta v-a surprins pe multi. Parca vad cum gandesc unii ceva gen “WTF… ce cauta asta aici? pe locul 4?”

Si repet – NU este un top al sumelor implicate ci un top al raportului Beneficii / Cost.

Promovarea pe Email nu mai e chiar asa eficienta cum a fost odata. Corect. Insa, e una din cele mai ieftine modalitati de promovare din lista asta. (depasita poate doar de #1)

Am auzit si citit de 10000000 de ori pana acum ca email-ul va disparea ca nu mai e eficient, ca asa si pe dincolo.

In 2021 cine va sti cum sa abordeze promovarea prin Email va avea de castigat mult.

 

Prin Email sunt 2 modalitati principale de promovare:

– Cold Emailling – email catre persoane noi si
– Newsletter – email catre o lista de abonati.

Ambele functioneaza DACA ai grija sa nu o iei pe aratura si daca stii sa le faci CAT DE CAT ok.

 

Cold Emailling

In Romania cei mai multi inteleg prin asta sa ia de undeva o lista de email si sa trimita spam. Din 10000000000 de email-uri s-o gasi unu sa cumpere.

NU incurajez spam-ul. E riscant si iti strica imaginea.

Incurajez insa cold emailling. E mai greu de facut insa, exact de asta merge. Daca banii ar creste pe camp, i-ar paste si magarii…

Cold Emailling e ok atunci cand strangi o baza de date de la niste companii care sunt selectate dupa niste criterii CLARE SI PRECISE.

Dupa care trimiti un email LA OBIECT si cu un subiect care are logica pentru acea companie.

Adica de exemplu, daca vreau sa vand caramizi, are logica sa strang o baza de date cu companii de constructii si sa ii intreb daca au nevoie de caramizi si daca da, ce tipuri doresc pentru a le trimite o oferta. Dupa care revii si vezi mai departe. Sales…

Altfel spus, functioneaza daca e targetat, daca NU incerci sa vinzi din prima si daca e orientat spre nevoile clientului. Altfel nu.

Avem aici un tutorial video despre cum se face Cold Emailling , sau Email Outreach, sau email la rece (tot aia) – https://youtu.be/x1yo898ssXg

 

Newsletter periodic

Marele mister pentru chiar si cele mai mari firme din Romania.

Chiar si marketerii MARI de la noi considera ca un newsletter nu trebuie sa fie altceva decat liste interminabile cu produse la promotii.

In fiecare saptamana imi trimit un cearsaf kilometric cu produse la “promotie”. Saptamana de saptamana.

Am invatat sa ignor email-urile respective. Stiu ca niciodata nu gasesc ceva interesant in ele.

M-am abonat la cateva newslettere de la firme mari dar nu am rezistat abonat prea mult timp. Erau enervante rau, unele foarte dese si in 99% din cazuri cu produse care nu ma interesau.

Daca vreau sa vad promotiile, ma duc pe site-urile lor si le vad. Si fac asta DOAR cand am eu chef, nu de cateva ori pe saptamana in fiecare saptamana.

Un newsletter eficient NU trebuie sa vanda direct.

Scopul principal al unui email e sa fie citit. Ca sa fie citit trebuie sa pui in el ceva care sa MERITE sa fie citit.

Principalul scop al unui newsletter este sa ii aminteasca abonatului tau ca existi. Iar atunci cand EL are nevoie de produsele tale probabil vei fi primul la care apeleaza.

Altfel spus, clientul tau nu cumpara cand vrei tu, ci cand vrea el – tu doar trebuie sa ii reamintesti ca existi.

 

Push Notifications

Ati intrat pe un site de stiri? Ati vazut un banner care spune ceva de genul “Vrei sa fii la curent cu ultimele stiri? Aboneaza-te si primesti automat ultimele noutati.”

Ceva de genul acesta.

Asta e push notifications. Sunt in prezent MULTE firme care ofera astfel de programe. In general sunt gratuite in limita a cateva zeci de mii de abonati SAU complet gratuite.

La seomark.ro am facut un test cu astfel de programe.

Nota cea mai mare a avut-o OneSignal.com. In mare cele mai multe functionalitati. Pana la 30 mii de abonati e gratuit. Pentru un business mic sau mijlociu e suficient.

Si chiar si dupa, costurile sunt foarte mici raportat la impact.

 

Important:

Daca ai posibilitatea de a comunica, nu inseamna ca trebuie sa o faci oricum si oricat. Aici exista un potential mare de abordare gresita. Parca vad o gramada de magazine mici care te vor agasa de 100000 de ori pe zi, de fiecare data cand au adaugat un nou produs.

Ma gandesc ca cea mai eficienta modalitate de a utiliza push notifications este daca implementezi si CEVA legat de content marketing. Nu zic sa nu trimiti si produse din cand in cand – dar ai grija ca cel putin 50% din content sa fie util si placut – nu doar produse.

 

google adwords

Modalitatea #5 de Promovare Online – Google Ads (adwords)

Departe de ce era o data

In 2018 Adwords era locul 3. E cea mai mare scadere din topul nostru.

Adwords a devenit un loc groaznic de aglomerat incat foarte multi nu isi mai recupeaza costurile promovarii. Cine nu are o campanie foarte bine pusa la punct plus un produs viabil – nu mai are nicio sansa.

Problema e ca o campanie BINE pusa la punct nu apare peste noapte – se face cu mult timp si multa munca. Asta face ca Google Ads sa fie un canal greu de abordat – daca nu chiar imposibil pentru jucatorii noi.

Si chiar DACA ai o campanie excelent facuta – si presupunand ca si produsele tale sunt super – la ce aglomerat este – marjele de profit ORICUM vor fi mici.

Google Ads este in scadere MARE anul acesta in principal datorita marjelor de profit foarte mici.

Atentie insa: nu inseamna ca Google Ads va disparea. Ba din contra – sumele investite sunt si vor ramane MARI. Pentru multi jucatori mari, adwords e doar o felie din bugetul global de marketing. Sunt si in Romania MULTE firme care investesc zeci de mii de euro si care nu se uita la eficienta fiecarui click. Ei vor ramane si vor face ca ads sa fie un canal in continuare aglomerat. Plus toti jucatorii mici si mijlocii care arunca cu bani fara sa stie cat de bine sau nu o fac.

In plus, Adwords Search (anunturile sponsorizate care apar in Google) sunt si vor ramane in topul modalitatilor de promovare online pentru ca este SINGURA modalitate de a te promova la cineva EXACT in momentul in care acel cineva e interesat de produse ca cele pe care le vinzi.

Insa, nu mai este cea mai buna modalitate pentru incepatori. Adwords a devenit un canal de promovare foarte scump in care vor reusi doar cei care fac campanii foarte eficiente sau cei care au marja de profit foarte mare si produse excelente. Restul, mai bine cauta altceva.

Eficienta promovarii prin Google Ads este in scadere de ani de zile si sunt convins ca va mai dura. Adwords va deveni ori un canal pentru jucatorii MARI ori pentru cei care au produse FOARTE NISATE

 

EXISTA si vesti bune pentru Google Ads in 2020

Se cheama Covid 19. Ironic nu?

Din fericire pentru unii, din pacate pentru Google Ads – care e in esenta un sistem de reclama pe baza de licitatie – costul promovarii a scazut.

Scaderea se datoreaza faptului ca multe companii au oprit/diminuat mult bugetele de promovare – ceea ce face ca pretul reclamelor sa scada. Si pe Google Ads este foarte vizibila scaderea – si foarte bine-venita zic eu.

Sigur, cineva poate intreba: nu e la fel pe ORICE modalitate de promovare? Nu sunt afecatate de criza toate canalele?

DA – toate sunt afectate. Unde credeti insa ca sunt insa cele mai mari scaderi? La canalele de promovare ieftine sau scumpe? Cine scade cel mai mult? In general, ala care e cel mai sus.

Pentru comsunator, e un lucru bun.

online media

Modalitatea #6 de Promovare Online – Ziare + reviste + blog-uri din Romania

Bani pe un camp minat

As avea de scris zeci de articole doar pe subiectul asta. Sunt si bune si rele.

Sunt cam 2 alternative de abordare a acestui canal:

• Abordarea jucatorilor mari – care lucreaza prin agentii si vor expunere multa. Adica vor sa afiseze intregii Romanii un mesaj

• Abordarea jucatorilor mici si medii – Care vor sa se promoveze targetat – doar pe anumite site-uri.

In ultimii ani a crescut semnificativ si cererea de promovare online pentru considerente de SEO. Adica, in plus fata de reclama directa pe care o primesc, iau in calcul si beneficiile aduse campaniei de optimizare seo. Ma refer la seo off-site.

Pentru jucatorii mari a ramas si va ramane un canal important. Vor fi scaderi de preturi in 2020 – ca urmare a crizei, dar, pentru cumparatori este un lucru bun. Cine are bani, poate obtine preturi BUNE.

Pentru jucatorii mici&medii, poate fi ceva interesant INSA: DACA vrei ceva foarte eficient, nu poti lucra in masa. Trebuie sa faci o lista de site-uri, sa vezi ce audienta au, sa concepi campanii eficiente si – preferabil – sa obtii un endorsment de la ei.

In esenta, e imposibil sa generalizezi. Sunt site-uri de unde ai rezultate ok si sunt site-uri de unde ai rezultate groaznice.

Sunt site-uri de unde nu obtii rezultate ok pentru nu faci campanii ok (vina ta) si sunt site-uri care iti trimit trafic de ultra slaba calitate (vina lor).

 

Ce pot spune sigur este ca: Know – how va fi mult mai valoros. Adica, modul in care gandesti si faci o campanie va fi mult mai important decat numarul brut de afisari.

E o varietate foarte mare de site-uri. Cine va sti pe care sa se afiseze si cu ce, va avea mult de castigat. Cine nu, arunca cu banii. Aviz si Google Display.

 

Alte Considerente generale despre promovarea online pe site-urile din Romania:

Daca ai produse de masa, im mare e ok. Practic obtii expunere – ceea ce e ok DACA ai produse de masa.

Daca ai produse/servicii mai specializate atunci trebuie sa alegi o audienta. Si aici apar problemele. In esenta, va trebui sa alegi cu grija site-urile. Fie ca nu au audienta ok, fie ca nu livreaza rezultate ok desi teoretic au audienta ok. Problema e ca asta in general ia timp – uneori FOARTE mult timp.

Ca si recomandare, mai ales in cazul 2 – cand vorbim de campanii mai targetate si audiente mai specializate – regula de aur e testul. Intai testati cu o suma mica, analizati rezultatele si doar DACA sunt ok, atunci mergeti in continuare. EVIDENT implica munca si timp. Dar, va va salva multi bani.

Ca si concluzie generala:

Merge dar, trebuie grija mare si mult timp pentru a filtra site-urile bune de cele mai putin bune. Din acest motiv, nu e mai sus. Daca nu te implici nu faci performanta. Si chiar daca te implici, Facebook in general aduce rezultate mai bune.

Alte modalitati de promovare online care merita mentionate

Chestii indedite, eficiente uneori si nu aplicabile tot timpul.

Afilierea si site-urile de afiliere

Trebuie sa recunosc NU cunosc promovarea asta din proprie experienta – stiu doar de la terte surse.

In esenta, te inscrii pe anumite site-uri, stabilesti niste obiective si platesti DOAR daca acele obiective sunt atinse. Cei cu care am vorbit IN general spun ca functioneaza DAR, gradul de succes variaza mult in functie de produsul promovat si de modalitatea de promovare.

Impresia mea e ca functioneaza ceva mai bine decat media online pe produse mai targetate dar, nu atat de bine pe produse de masa. Repet, este perceptia mea, nu am avut experienta efecitva cu asta pana acum. Avem ceva in lucru pentru 2019 pentru zona asta, insa momentan nu este o prioritate pentru noi.

Site-urile de anunturi gen OLX, Publi24, LaJumate.ro, etc…

Sunteti surprinsi ca apare aici? Pare o metoda veche si rudimentara?

Gresiti MULT. Este o modalitate FOARTE eficienta ca raport cost/promovare dar nu e pentru oricine si orice. Este o modalitate de promovare pentru Romania nesofisticata sa zic asa. Produse si servicii la firul ierbii. Merge bine in orase mai mici si zone rurale pentru care e mai greu sa optimizezi altceva.

Adica, cine vrea sa promoveze produse pentru romanul de rand trebuie sa ia in calcul modalitatea asta. E ieftina si eficienta. Nu este mai sus pentru ca e mai putin sub controlul nostru decat alte metode si nu e foarte scalabila.

Poate fi folosita OK si pentru SEO.

Alte retele sociale in afara de Facebook si Instagram

Alte retele as aminti doar doua: Twitter si Linkedin. Sunt la coada clasamentului pentru un motiv clar. Twitter inca nu a prins masiv in romania (si nici nu sunt convins ca va prinde) iar Linkedin este perceputa DOAR ca o retea profesionala.

Strict pe zona B2B linkedin functioneaza bine. Costul promovarii e inca destul de mare si nu imi e clar daca va deveni ceva cu adevarat eficient. Exista potential si clar Microsoft incearca sa dezvolte reteaua si in Romania. Nu imi e clar insa daca va reusi sa se dezovlte in afara nisei in care este acum.

Si multe altele …

Sunt convins ca exista MULTE alte modalitati eficiente si putin explorate de promovare online. Pana la urma, daca ar fi foarte cunoscute, nu ar mai fi foarte eficiente; toata lumea le-ar folosi.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.